مقالات

سیگار کشیدن باعث سکته قلبی میشود!

در معرض دود سیگار بودن, خطر بروز بیماری های عروق کرونر را 20 تا 70 درصد افزایش می دهد. با توجه به اهمیت افزایش فیبرینوژن در بروز بیماری های عروق کرونر، این مطالعه با هدف تعیین تاثیر دود سیگار بر بروز سکته قلبی و ارتباط آن با فیبرونیوژن و چربی های سرم در بیماران عروق کرونر و افراد سالم انجام شد. این مطالعه یک مطالعه مورد – شاهد بود که در سال 1374-1373 انجام شد.

نمونه های مورد مطالعه در گروه مورد 164 بیمار 69-30 ساله مبتلا به انفارکتوس حاد میوکارد و در گروه شاهد 200 نفر افراد سالم بود که در همسایگی این بیماران زندگی می کردند و از نظر سن و جنس با گروه مورد یکسان شده بودند. اطلاعات افراد به روش مصاحبه تکمیل گردید و وضعیت در معرض دود سیگار بودن افراد تعیین شد. سپس کلسترول توتال, تری گلیسرید، HDL کلسترول (لیپوپروتیین با دانسیته بالای کلسترول), LDL – کلسترول (لیپوپروتیین با دانسیته پایین کلسترول) و فیبرینوژن افراد در شرایط 14 ساعت ناشتایی اندازه گیری شد.

اطلاعات توسط آزمون تی، مجذور کایی و همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. میزان فیبرینوژن در افراد در معرض دود سیگار بیش تر از افراد غیرسیگاری در بیماران و افراد سالم است(P<0.05). همچنین چربی های سرم در افراد در معرض دود سیگار گروه سالم به طور معنادار بالاتر از افراد غیرسیگاری است؛ ولی در گروه بیماران تنها – LDL کلسترول افراد به طور معنادار بیش تر از افراد غیرسیگاری است. همچنین ارتباط معناداری بین میزان چربی های سرم و فیبرینوژن در کل افراد در معرض دود سیگار گروه سالم وجود دارد (P<0.05).

براساس این مطالعه ارتباط معناداری بین فیبرینوژن و چربی های سرم خصوصا در افراد در معرض دود سیگار مشخص می گردد که نشان دهنده اثر افزایش دهنده این دو عامل خطرساز بر یکدیگر است. همچنین با توجه به تاثیر دود سیگار بر فیبرینوژن و چربی های سرم، ممانعت از کشیدن سیگار در مکان های عمومی اهمیت فراوانی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *