مقالات

آیا سیگار کشیدن باعث سرطان ریه میشود؟

سرطان ریه نوعی سرطان است که در ریه ها شروع می شود. ریه های شما دو عضو اسفنجی در سینه شما هستند که هنگام استنشاق اکسیژن مصرف می کنند و هنگام بازدم دی اکسید کربن آزاد می کنند.

سرطان ریه عامل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در ایالات متحده ، در مردان و زنان است. سرطان ریه هر سال جان بیش از سرطانهای روده بزرگ، پروستات، تخمدان و پستان دارد.

افرادی که سیگار می کشند بیشترین خطر ابتلا به سرطان ریه را دارند، اگرچه سرطان ریه در افرادی که هرگز سیگار نکشیده اند نیز می تواند رخ دهد. خطر ابتلا به سرطان ریه با مدت زمان و تعداد سیگارهایی که سیگار کشیدید افزایش می یابد. اگر سیگار کشیدن را ترک کنید، حتی بعد از سالها کشیدن سیگار ، می توانید احتمال ابتلا به سرطان ریه را به میزان قابل توجهی کاهش دهید.

سرطان+ریه

علائم

سرطان ریه به طور معمول در مراحل اولیه خود علائم و علائمی ایجاد نمی کند. علائم و نشانه های سرطان ریه معمولاً فقط در صورت پیشرفت بیماری بروز می کند.

علائم و نشانه های سرطان ریه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

سرفه جدید که از بین نمی رود
سرفه کردن خون، حتی مقدار کمی
تنگی نفس
درد قفسه سینه
سرسختی
کاهش وزن بدون تلاش
درد استخوان
سردرد

علل

سیگار کشیدن باعث بیشتر سرطانهای ریه می شود، هم در افراد سیگاری و هم در افرادی که در معرض دود دست دوم هستند. اما سرطان ریه در افرادی که هرگز سیگاری نکشیده اند و در افرادی که هرگز در معرض طولانی مدت قرار گرفتن در معرض دود دست دوم نیستند نیز دیده می شود. در این موارد، ممکن است علت مشخصی از سرطان ریه وجود نداشته باشد.

چگونه سیگار کشیدن باعث سرطان ریه می شود؟

پزشکان معتقدند که سیگار کشیدن با آسیب رساندن به سلولهایی که به ریه ها آسیب می رسانند باعث سرطان ریه می شود. هنگامی که دود سیگار را پر می کنید ، که پر از مواد ایجاد کننده سرطان (سرطان زا) است ، تقریباً بلافاصله تغییرات در بافت ریه شروع می شود.

در ابتدا ممکن است بدن شما بتواند این آسیب را ترمیم کند. اما با هر بار قرار گرفتن در معرض مکرر ، سلولهای عادی که ریه های شما را خط می دهند به طور فزاینده ای آسیب می بینند. با گذشت زمان ، این آسیب باعث می شود سلولها به طور غیر طبیعی عمل کنند و در نهایت ممکن است سرطان ایجاد شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *